KESKUSTA VAI KAUPPAKESKUKSET

 

Jyväskylän keskustan kauppiaat ovat huolissaan asiakasvirtojen vähenemisestä ja siirtymisestä kaupungin laidoilla oleviin ostoskeskuksiin, ja ovat huolissaan syystäkin. Mielestäni keskustan näivettyminen alkoi linja-autoaseman lopetuksesta Harjukadulla. Tämä aiheutti myöskin torikapan melkeinpä loppumista. Muistan hyvin vielä 70-luvulla, kun itsekin ajelin Välisen autoja ja toin maaseudulta ihmisiä ostoksille torille ja Tyynelään. Varmasti myös kauempaa Keski-Suomesta saavuttiin torille ostoksille. Muistan vanhaa asemaa lämmöllä, olihan minulla siellä toimistokin melkeinpä purkamiseen asti. Nyt tilalla on mitäänsanomattomia ylihintaisia kenkälaatikoita.

 

 

Keskustan pysäköinti on tehty nykyään myös erittäin hankalaksi ja kalliiksi. Varsinkin, kun et tiedä kauanko olet asioilla, niin vaikea maksaa tarpeeksi etukäteen ainakaan kadunvarsipaikalle. Pysäköintitalot taas ovat hinnoiteltu niin, että vanhan auton hinta menee maksuun. Palokan, Seppälän ja Keljon marketeissa asioidessaan auto on lähellä ja huonompijalkainenkin saa ostokset kätevästi kyytiin. Marketeista myöskin löytyy kaikki mitä voi tarvita, koska on myös paljon erikoisliikkeitä. Näkisin, että keskustan vihamielinen suhtautuminen autoihin on ongelman syy. 

 

Kuitenkin olen sitä mieltä, että näiden lähiöiden kauppoja pitäisi kehittää ja saada muutamia erikoisliikkeitäkin tulemaan alueelle. Ajatellaan vaikkapa Tikkakoskea, Palokkaa terveysaseman luona ja Vaajakoskea, kuin Huhtasuota, niin uskon, että asiakkaita riittäisi.

 

 
Tane Nyholm
Copyright (c)2017, All Rights Reserved.